De kiel

10-10-2012   Vandaag ben ik aan de kiel begonnen. Ik maak hem van 4 lagen triplex van 3 mm dikte. Deze worden op elkaar gelijmd, zodat ze een stevig en stijf geheel gaan vormen, wat nodig is voor de vin. Deze mag niet zijdelings verbuigen als er tijdens het varen krachten op komen te staan.

10-10-2012 ^  Aan de bovenzijde wordt tussen de twee buitenste plankjes in en in een uitsparing in de twee binnenste plankjes een M6 roestvrijstalen bout gelijmd, tegelijk met het op elkaar lijmen van de kiel. Hiermee wordt straks de kiel strak vastgetrokken in de kielkast.

10-10-2012 ^  Mijn Homemade Lijmklem Superdeluxe!

Nodig:   1 Workmate - 1 omgekeerde bouwplank - 4 lijmklemmen - 1 stuk plasic .

Werkt feilloos! Tussen de workmate en de bouwplank zie je nog net de ingeklemde kiel liggen. Dit zijn vier op elkaar gelijmde 3 mm-triplex plankjes, die samen de benodigde dikte hebben.

10-10-2013 ^  Zodra de kiel is uitgehard, moet hij in de juiste vorm gevijld en geschuurd worden, volgens bovenstaand profiel. Er staat hier wel, dat het niet met triplex (plywood) moet, maar ik ben dus eigenwijs en doe mijn eigen zin. En dat is met triplex. Er worden 4 lagen stevig op elkaar gelijmd en dat is gewoon sterk. Daarna wordt hij nog helemaal goed geïmpregneerd met G4 en dan nog een aantal keren gelakt. Niets aan de hand. (Een van mijn vorige zeilboten heb ik helemaal van triplex gemaakt (model knikspant) en gewoon geverfd. Nooit ergens last van gehad. Deze boten liggen maar een paar uur achter elkaar in het water en worden er dan weer uit gehaald en afgedroogd.) Het model van de kiel wordt als de vorm van een vis en heeft dus weinig weerstand. De achterrand wordt erg dun en scherp en daardoor kwetsbaar; als het nodig zou zijn, doe ik er alsnog een epoxy/glaslaag overheen.

11-10-2012 ^   Hier is de kiel, gelijmd en wel. In ruwe vorm weliswaar, maar de basis is gelegd. Alle vier de plankjes zijn op elkaar gelijmd, met de RVS 6 mm bout ertussen. Nu is het zaak om er de definitieve vorm aan te geven volgens bovenstaande tekening.

Maar nog steeds is het wachten op de G4!!! Allereerst moeten nu alle losse onderdelen van de kielkast met G4 behandeld worden, voor hij in elkaar gelijmd kan worden. Pas dáárna kan ik vorm gaan geven aan de kiel zelf, waarvan het bovenste gedeelte zuigend in de kielkast moet passen. Daar mag géén speling in zitten. Het bovenste deel, hier rechts, blijft dus rechthoekig, terwijl het gedeelte, dat onder de boot uit gaat steken, in profiel gevijld en geschuurd moet worden.

11-10-2012 ^  Hier is in detail de RVS bout te zien met de uitsparing voor de zeskante kop. Deze zit helemaal ingebed in de epoxy en dus muurvast in de kiel.

19-10-2012 ^ De kielkast is inmiddels gelakt met G4 en in elkaar gezet. Hierna ben ik begonnen aan de kiel: in profiel vijlen en schuren, volgens de tekening boven. Het bovenste deel van de kiel blijft recht en vlak, omdat dit helemaal in de kielkast moet passen.

^  Je kijkt hier op de bolronde voorzijde van de kiel, die in de kielkast gestoken is.

De andere kant toont de "scherpe" achterkant van de kiel.Deze wordt nog scherper als hij hierna nog bekleed wordt met een laag glasdoek met epoxy. Dan wordt hij echt scherp. Dat moet om het water goed vloeiend te kunnen loslaten. Onderaan de kiel (hier rechts op de foto) wordt straks nog de loden bulb bevestigd; een torpedovormig contragewicht van ± 2½ kg.

Onderaan is de ingebouwde RVS bout te zien, waarmee de kiel aan het dek wordt vastgezet. De grote gaten in de spanten zijn voor de doorvoer van de schoten (lijnen die de zeilen bedienen).

^  Dwars op de kielkast zitten de twee spanten voor de bevestiging in de romp. Onderaan is de mastkoker te zien voor plaatsing van de mast. Deze rust ook op de bodem van de boot.

De romp met daarin de los geplaatste kielkast en de kiel, uiteraard aan de verkeerde kant erin gestoken. Voor het vervoer is het handig als zo'n kiel uitneembaar is. Aan de weerkaatsing van het flitslicht is te zien, dat de binnenkant van de romp behandeld is met een beschermende en keiharde laag G4. Dit is een volkomen waterdichte 1-comp. polyurethaanlak.

^ Twee racende IOM's

^ Wedstrijdboten hebben allemaal een registratie-nummer en je kunt zien uit welk land ze komen. Zo komen de twee bovenste boten uit Nederland, maar de boot hierboven uit de Verenigde Staten.

^ Boven in het grootzeil is de IOM herkenbaar aan het klasseteken.

^ Dit geeft je een idee over de proporties van een IOM

^ Totaalplaatje van een IOM. Goed te zien is hier de diep stekende kiel met daaronder de loden bulb.

Deze weegt hooguit 2½ kg.

^  De bulb is optimaal gestroomlijnd om zo weinig mogelijk weerstand in het water te hebben. Doordat de kielvin zo diep steekt met daaronder deze loden bulb als contragewicht, is de boot in staat om harde wind te weerstaan, zonder dat hij kapseist.

Hoewel hij bij krachtige wind wel eens 'op één oor' kan gaan liggen, richt hij zichzelf altijd weer op. Het is namelijk zo dat, wanneer de winddruk hoog wordt en de boot platter gaat liggen, de wind daardoor weer meer over het zeil heen blaast, richting top. Daardoor vermindert de druk op de zeilen weer en zo krijg je een zeker evenwicht tussen winddruk en helling van de boot. Valt de wind op een gegeven moment weg, dan zorgt dit contragewicht er voor, dat hij zich vanzelf weer opricht.

^ Dit zijn natuurlijk profes-sioneel gebouwde boten. Die zien er zéér gelikt uit, geheel in kunststof (ABS).

Dit Skandinavisch ontwerp, de Azetone Mk II, is in Nederland gebouwd in licentie.

Prijs met één stel zeilen:

€ 2075,00.

De NED 141

^ De NED 141 in volle aktie tijdens het ronden van een boei. Het kan er fel aan toe gaan in een wedstrijd!  Filmpje!

^ De SmartWinch 280D.

Een hele mooie (en dure!) zeilwinch van RMG. Links zit de dubbele trommel, waar de schoten op- en afdraaien om de zeilen in te halen of te vieren. Rechtsonder zit de electromotor en dat rode ding daarboven is een potmeter, die het aantal omwentelingen regelt van de trommel.

^ Hierboven een voorbeeld van een negatieve spiegel.