De roerservo

^

De roerservo regelt de stand van het roer en stuurt de boot dus in de gewenste richting. Boven op het motorblokje is een ronde schijf gemonteerd, met gaatjes, waarin de stuurstangen gestoken kunnen worden, die de verbinding vormen tussen de servo en het roer. Deze staaldraden kunnen kort of lang zijn, dat hangt af van de plaats van de servo in de boot. Inplaats van het ronde schijfje kan ook het ernaast liggende kruisvormige hevel gebruikt worden. Deze hevel op de foto heeft vier armen, maar ook worden er met maar twee armen gebruikt, of zelfs met maar één. Dit heeft een grotere doorsnede dan de ronde schijf en heeft wat ruimere instelmogelijkheden. De zwarte blokjes links zijn van rubber of kunststof en dienen in combinatie met de metalen busjes voor het vastzetten van de servo op zijn montageplank. Deze worden alleen gebruikt, als er veel sterke trillingen optreden. In een zeilboot is dit niet nodig. Die is de rust zelve...! De stekker aan het eind van de kabel wordt in de ontvanger gestoken. De kabel heeft 3 kleuren. De rode (+) en zwarte (-) zijn voor de stroomtoevoer van de accu, de derde ader, in dit geval de witte, is voor de data-overdracht van de zender.

 

^

Hierboven een voorbeeld van de opstelling (in een andere boot) van een roerservo (links) en roer (geheel rechts). De hevels van servo en roer zijn hier met elkaar verbonden door twee stangen. Deze zorgen voor een gelijkmatige trek- en duwkracht op de hevel, die op het boveneinde van de roerkoning bevestigd is. De stangen zijn aan de servozijde voorzien van z.g. "kwiklinks". Ze zijn hier met een schroefdraadeind in gedraaid en zijn zo elk heel secuur in lengte af te stellen.

^

Een andere mogelijkheid: twee dezelfde hevels, waartussen één stang gemonteerd is. Mwáh!

^ Twee racende IOM's

^ Wedstrijdboten hebben allemaal een registratie-nummer en je kunt zien uit welk land ze komen. Zo komen de twee bovenste boten uit Nederland, maar de boot hierboven uit de Verenigde Staten.

^ Boven in het grootzeil is de IOM herkenbaar aan het klasseteken.

^ Dit geeft je een idee over de proporties van een IOM

^ Totaalplaatje van een IOM. Goed te zien is hier de diep stekende kiel met daaronder de loden bulb.

Deze weegt hooguit 2½ kg.

^  De bulb is optimaal gestroomlijnd om zo weinig mogelijk weerstand in het water te hebben. Doordat de kielvin zo diep steekt met daaronder deze loden bulb als contragewicht, is de boot in staat om harde wind te weerstaan, zonder dat hij kapseist.

Hoewel hij bij krachtige wind wel eens 'op één oor' kan gaan liggen, richt hij zichzelf altijd weer op. Het is namelijk zo dat, wanneer de winddruk hoog wordt en de boot platter gaat liggen, de wind daardoor weer meer over het zeil heen blaast, richting top. Daardoor vermindert de druk op de zeilen weer en zo krijg je een zeker evenwicht tussen winddruk en helling van de boot. Valt de wind op een gegeven moment weg, dan zorgt dit contragewicht er voor, dat hij zich vanzelf weer opricht.

^ Dit zijn natuurlijk profes-sioneel gebouwde boten. Die zien er zéér gelikt uit, geheel in kunststof (ABS).

Dit Skandinavisch ontwerp, de Azetone Mk II, is in Nederland gebouwd in licentie.

Prijs met één stel zeilen:

€ 2075,00.

De NED 141

^ De NED 141 in volle aktie tijdens het ronden van een boei. Het kan er fel aan toe gaan in een wedstrijd!  Filmpje!

^ De SmartWinch 280D.

Een hele mooie (en dure!) zeilwinch van RMG. Links zit de dubbele trommel, waar de schoten op- en afdraaien om de zeilen in te halen of te vieren. Rechtsonder zit de electromotor en dat rode ding daarboven is een potmeter, die het aantal omwentelingen regelt van de trommel.

^ Hierboven een voorbeeld van een negatieve spiegel.