^
De roerservo regelt de stand van het roer en stuurt de boot dus in de gewenste richting. Boven op het motorblokje is een ronde schijf gemonteerd, met gaatjes, waarin de stuurstangen gestoken kunnen worden, die de verbinding vormen tussen de servo en het roer. Deze staaldraden kunnen kort of lang zijn, dat hangt af van de plaats van de servo in de boot. Inplaats van het ronde schijfje kan ook het ernaast liggende kruisvormige hevel gebruikt worden. Deze hevel op de foto heeft vier armen, maar ook worden er met maar twee armen gebruikt, of zelfs met maar één. Dit heeft een grotere doorsnede dan de ronde schijf en heeft wat ruimere instelmogelijkheden. De zwarte blokjes links zijn van rubber of kunststof en dienen in combinatie met de metalen busjes voor het vastzetten van de servo op zijn montageplank. Deze worden alleen gebruikt, als er veel sterke trillingen optreden. In een zeilboot is dit niet nodig. Die is de rust zelve...! De stekker aan het eind van de kabel wordt in de ontvanger gestoken. De kabel heeft 3 kleuren. De rode (+) en zwarte (-) zijn voor de stroomtoevoer van de accu, de derde ader, in dit geval de witte, is voor de data-overdracht van de zender.
^
Hierboven een voorbeeld van de opstelling (in een andere boot) van een roerservo (links) en roer (geheel rechts). De hevels van servo en roer zijn hier met elkaar verbonden door twee stangen. Deze zorgen voor een gelijkmatige trek- en duwkracht op de hevel, die op het boveneinde van de roerkoning bevestigd is. De stangen zijn aan de servozijde voorzien van z.g. "kwiklinks". Ze zijn hier met een schroefdraadeind in gedraaid en zijn zo elk heel secuur in lengte af te stellen.
^
Een andere mogelijkheid: twee dezelfde hevels, waartussen één stang gemonteerd is. Mwáh!