De romp - pagina 1

14-8-2012 ^ Hier begint het verhaal...

Alle gegevens van de boot staan op twee grote tekeningen.

Ik ben begonnen met het overnemen van de hulpspanten. Deze dienen als mal, waarop de romp wordt gebouwd. De hulpspanten heb ik gescand en een aantal keren uitgeprint, naargelang het aantal spanten. Op de tafel naast de tekening liggen de reeds uitgeknipte spanten.

14-8-2012 ^

De tekeningen heb ik hier op een plaat Depron gelijmd van 6 mm dikte. Depron is een soort hardschuim, dat erg stevig is en o.a. gebruikt wordt in de maquettebouw, als ondervloer in woningen en ook in de modelbouw, vooral van vliegtuigen. Maar als mal voor hulpspanten van boten is het ook erg geschikt. Het is gemakkelijk te snijden en je kunt er gemakkelijk knopspelden in steken.

14-8-2012 ^

De spanten heb ik ruim uitgesneden met een vlijmscherp mesje op een snijmat. Daarna heb ik ze stuk voor stuk precies volgens de lijnen uitgesneden en bijgewerkt.

14-8-2012 ^

De bouwplank of 'helling', waarop de romp gebouwd gaat worden. Precies over het midden loopt in de lengte een centrale lijn, die als richtlijn dient voor de middens van de spanten. Er worden balkjes op geschroefd, waar de spanten tegen aan worden gelijmd. Deze worden secuur uitgericht en genummerd.

14-8-2012 ^

De spanten staan loodrecht op de plank, exact op de hartlijn. De voorste smalle spant vormt de boeg en staat onder een hoek van ca. 8 graden achterover.

14-8-2012 ^

Gezien vanaf de boeg. De horizontale stippellijn vanaf spant 9 t/m 1 is de waterlijn. Het gedeelte van de romp vanaf de waterlijn tot aan het dek noemt men 'vrijboord'.

14-8-2012 ^

Tussen spant 0 en 1 wordt hierna nog de 'spiegel' opgesteld. Deze komt schuin te staan zodanig, dat hij straks aan de bovenzijde naar binnen helt. Dit noemt men een 'negatieve spiegel'. Daardoor is de achterkant van de romp langs de onderrand scherp, waardoor het water vloeiend van de romp loslaat en niet gaat 'zuigen' of 'wielen', zoals bij een rechte verticale spiegel. Dit remt enigszins af en dat willen we niet!

15-8-2012 ^

Allereerst heb ik de kielplank aangebracht op het hart van de spanten. Deze bestaat uit een in de lengte doorgesneden lat, waarvan de twee elkaar rakende binnenzijden zwart zijn gemaakt met een marker. Daarna worden ze weer tegen elkaar gelijmd. Deze zwarte lijn is zeer belangrijk, omdat straks hierop een langwerpige open gleuf voor de kielvin moet worden gerealiseerd. Dat moet exact in het hart van de romp gebeuren! Omdat deze lijn nu dwars door de lat heen gekleurd is, verdwijnt hij nooit met schuren, al zou je het willen! Ook de doorvoer voor het roer moet op deze lijn liggen. Onderaan zijn de 'dekwegers' aangebracht. Deze geven de deklijn aan en vanaf hier wordt naar boven toe gebouwd.

15-8-2012 ^

De boot wordt gebouwd van balsa. Dit is een extreem lichte houtsoort, die heel veel in de modelbouw gebruikt wordt,vooral in de vliegtuigbouw. Ook de "Kon-Tiki", het vlot van Thor Heyerdahl, bestond uit balsahout. De grootste balsa plankjes, die te koop zijn zijn 100x10 cm. Aangezien mijn romp 100 cm lang wordt, inclusief de 'bumper', heb ik mazzel. Het kan er precies uit!    Zo gezien van opzij krijg je al een beetje een indruk van het model van de romp.

De latten snijd ik met een z.g. 'balsastripper', een handig werktuigje, bestaande uit een aanslagblok en een vlijmscherp mesje. Dat is verstelbaar op breedte en diepte en je snijdt er in 10 seconden een lat van een meter en 10 mm breedte mee (of elke andere gewenste maat).     Wat is de mensheid toch slim!!! Je moet er maar opkomen!

15-8-2012 ^

Links de negatieve spiegel. De romp wordt altijd ondersteboven gebouwd. De balsa latten worden op de spanten bevestigd met knopspelden, die gemakkelijk in het Depron te drukken zijn.

16-8-2012 ^

Zo, de eerste 5 latten zitten ertegen. Ze worden aan beide zijden van de romp tegelijk aangebracht, dus aan de andere kant zitten er nu ook 5. Je moet ze steeds om en om lijmen om scheeftrekken van de romp te voorkomen. Ze worden met de raakvlakken op elkaar gelijmd met heel goede watervaste witte houtlijm (NOVA COL D3 van Frencken in Weert! Och, een beetje chauvinisme mag wel en je moet tenslotte de plaatselijke industrie ook een beetje aan het werk houden, toch?) Het witte plakband dient om de latten tijdens het uitharden van de lijm op elkaar te trekken en wordt na elke nieuwe lat opnieuw aangebracht.

NB. Wist je, dat je met knijpers ook was kunt ophangen?

Zoals je ziet, ik ben gek op veel plaatjes; die zeggen vaak nog meer dan al dat geklets van mij.

16-8-2012 ^  

De spiegel (rechts) is nu al helemaal ingesloten, maar de boeg (links) nog niet...

17-8-2012 ^

De boeg zit dicht. Nu is het hele vrijboord gesloten en kan ik aan de bodem beginnen.

21-8-2012 ^

Terwijl de boegzijde maar net dicht zit, zit ik aan de aan de 'kont' al een heel eind van de spiegel af! In dit gedeelte komt straks ergens het roer. Zo'n 6 cm vanaf de onderkant spiegel, zeg maar waar de tweede groene speld van links steekt.

22-8-2012 ^

Ik ben nu aan de bodem begonnen en deze wordt vanaf de kielplank naar buiten toe gebouwd. Aan elke kant zit nu 1 lat. Het begint er steeds meer op te lijken. Ik had nooit gedacht, dat ik nog eens zoveel knopspelden zou gaan gebruiken. Zou ik in een vroeger leven misschien ooit naaister....eh...? Nou, dat komt dan goed uit, want ik moet mijn zeilen ook nog maken!

22-8-2012 ^

Deze foto heb ik gebruikt voor de header van deze site. Die horizontaal lopende bodemlatten vond ik wel aardig om de titel op te projecteren.

22-8-2012 ^

De bodem groeit...

...en groeit....

Het lijkt onderhand wel een speldenkussen. Volgens mij is hij straks zo lék als een mandje!!!

23-8-2012 ^

Dat gaat lékker zo!

23-8-2012 ^

Nou gaat het erom spannen!

De latten worden steeds korter; ze moeten steeds meer worden afgeschuind en bijgespitst (dus éérst eraf... en dan weer erbij... af en toe is het maar een raar taaltje, dat Nederlands...).

23-8-2012 ^

Hier hoeven alleen nog maar een stel dikke lange splinters in en het is gepiept. Maar snijd dat maar eens zo uit!!! Daar heb je veel meer werk aan als aan zo'n lange recht-toe-recht-aan lat! En dan zoiets inlijmen: aan beide kanten van de splinter lijm aanbrengen en in de spleet schuiven. Er zat veel meer lijm aan mijn vingers dan aan het latje! Maar dat geeft niks, dat kun je allemaal weer fijn aan de romp afstrijken. Er is altijd wel ergens een spleetje, waar nog wat bij kan. "Ons ben zuunig!", sprak de Zeeuw en hij streek zijn mes af aan de rand van de botervloot.

23-8-2012 ^

Op 23 augustus 2012 om 23:45 uur loeiden alle scheepshoorns in de buurt (géén dus) en was het laatste gat gedicht! Die witte vlek rond die laatste lat; ik vond het jammer van de lijm, die ik allemaal op mijn vingers had zitten. En zoals ik al zei: Ons ben zuunig...

En nou krijgt alles 4 dagen de tijd om goed uit te harden, want het week-end begint.
En dan komt de boot op de tweede plaats. :o)

28-8-2012 ^

Na het weekend neem ik de draad weer op en ga eerst eens shoppen bij de Gamma en de Action voor plamuur en rollers plus houder, roerspatels en platte  weggooikwasten voor het aanbrengen van het glasweefsel met epoxy. Dan hebben we dat vast. Ook schuurpapier in diverse grofheden heb ik nodig. Een schuurlat is gauw gemaakt van een houten lat, waarop ik repen schuurpapier aan de zijkanten met punaises vastzet. Zo heb je ze gauw verwisseld, want dat moet nogal eens gebeuren.

 

Ik heb vandaag eerst de hele boot geplamuurd. Dat was nodig, want niet alle latten lagen gelijk en er zaten overal putjes in het hout, die de glaskoppen van de spelden gemaakt hadden. Balsa is erg zacht! Maar alles wordt weggewerkt en straks zie je er niets meer van. Nou ja, 'straks'... Dat kon best wel eens een paar dagen gaan duren!

Kan dit óóit nog goed komen???

Jawel. Met schuurpapier, een  hoop geduld en een heleboel andere...dinges gaat dit uiteindelijk iets moois worden! Je gelooft het alleen niet, als je dit hierboven ziet! :o)

28-8-2012 ^

Als je denkt dat alles wat je hierboven ziet lekker glad is, dan vergeet het maar. Dit is pas grof geschuurd en nog niet eens overal voldoende. En het voelt best nog ruw aan. Een eerste vereiste voor een romp, voordat het glasweefsel aangebracht gaat worden is, dat hij spiegelglad en strak moet zijn! Het laminaat wordt nog géén 0,3 mm dik, en dan ga je alle oneffenheden zien. Dus ik heb voorlopig nog wel even werk!

 

MAAR GOED DAT IK MET PENSIOEN BEN...

30-8-2012

Heb zojuist bij Mr.Boat 750 gram epoxy en 2 m2 glasweefsel van 160 gram/m2 besteld. Als het een beetje meezit heb ik het morgenvoeg al binnen.

4-9-2012 ^

Niet dus! Maar vandaag het pakketje binnengekregen met de complimenten van Mr.Boat. Ik heb zelf nog wat weggooikwasten gekocht en viltrollers met een bakje, maar ik denk nu dat ik die niet nodig heb. Ik zal ze bewaren voor het lakken van de romp. Ik heb ruim voldoende glasdoek besteld (is nooit weg!). Het is een keperweefsel en dit voegt zich erg goed in alle richtingen. De latex handschoenen heb ik hard nodig; epoxy aan je handen is niet al te prettig, maar is eventueel goed te verwijderen met witte of rode wijnazijn (!). De hars (in de grote flacon) en de harder vormt, goed vermengd een tweecomponentenhars, die een verwerkingstijd heeft van ca. 30 minuten. Na die tijd begint het te geleren en is dan niet meer te verwerken.  Dus je moet redelijk snel zijn. De hars heeft een mengverhouding van 2:1 (bv. 100 gr. hars + 50 gr. harder). Het is erg belangrijk dat je dit exact aanhoudt, anders kan je laminaat wel eens mislukken. Het zwarte rechthoekje op het glasdoek is een z.g. squeegee, een flexibel kunststof spateltje, waarmee je gemakkelijk luchtbellen onder het glasdoek wegstrijkt, waardoor je laminaat mooi strak op de romp aansluit. Teveel hars in je glasdoek is niet goed; daar wordt het laminaat niet sterker van, alleen maar zwaarder. Hoe meer glas t.o.v. de epoxy, hoe sterker en lichter de laag.

4-9-2012 ^

Het doek is ruwweg geknipt en even over de romp gelegd om te zien of het zo'n beetje klopt.

4-9-2012 ^

De romp ligt nu klaar voor de eerste laminaatlaag. Oude kranten beschermen de omgeving en de vloer. De spiegel is intussen ook afgewerkt en klaar voor het glas!

4-9-2012 ^

Eerst is de hele oppervlakte met de kwast ingestreken met een laag epoxy. Daarna is het doek erop gelegd en overal goed getamponneerd met de voorkant van de kwast. De plooien, die hier en daar ontstonden, verdwenen moeiteloos en alles werd strak gestreken met de squeegee. Eventuele luchtbellen verdwenen hierdoor ook. Zodra het witte glasweefsel doordrenkt was met de epoxy, werd het volkomen doorzichtig en kwam de ondergrond weer helemaal tevoorschijn. Dit is vooral erg mooi, als je een boot maakt van een fraaie exotische houtsoort, die zichtbaar moet blijven, zoals bijvoorbeeld rode ceder!

4-9-2012 ^

Duidelijk is linksboven, onder bepaalde lichtinval, het glasdoek te zien. Ook onderaan zie je het witte weefsel op het papier liggen en iets hoger, doordrenkt met epoxy. Je kunt er opeens gewoon de krant door lezen! Na uitharding wordt het oppervlak licht geschuurd en daarna voorzien van een tweede laminaatlaag. Dit levert, ondanks het zachte balsahout, een sterke en stijve romp op, die best tegen een stootje kan. Zodra de tweede laag is opgebracht en alles is uitgehard, wordt onderaan het overtollige doek weggeknipt. De romp is in wezen nu al helemaal waterdicht.

4-8-2012 ^

Dit is wat er overbleef na de eerste keer aanmaken van de epoxy. Ik had totaal geen idee, hoeveel ik nodig had voor de eerste laag. Ik heb voor de veiligheid 100 gram hars met 50 gram harder gemengd. Na afloop en uitharding bleef er wat je hierboven ziet over in de mengbeker. Er viel een prachtige schijf epoxy uit van 7 cm doorsnede en 2 cm dik van 80 gram!!! Dat is dus ruim de helft teveel aangemaakt! Je doet in het begin maar een gok, wat betreft hoeveelheden, die nodig zijn. Een goede les dus voor de volgende keer :o)

Maar ik houd er een leuke presse-papier als aandenken aan over.

De gelige kleur ligt aan de foto; het is volkomen kleurloos (zie beneden).

En zeer helder! In het midden zit helaas een ruwere plek, omdat ik wat eerder met de reeds verharde kwast gevoeld had of de hars al uitgehard was. Niet dus! Het bakje is vaker te gebruiken; de kwasten niet. Die moet je gewoon weggooien; daarom héten ze ook zo  :o)

Je kunt er een olifant mee bewusteloos slaan; nou ja... een héél kleintje dan...

 

 

 

  De romp - pagina 2 >>>

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

^ Twee racende IOM's

^ Wedstrijdboten hebben allemaal een registratie-nummer en je kunt zien uit welk land ze komen. Zo komen de twee bovenste boten uit Nederland, maar de boot hierboven uit de Verenigde Staten.

^ Boven in het grootzeil is de IOM herkenbaar aan het klasseteken.

^ Dit geeft je een idee over de proporties van een IOM

^ Totaalplaatje van een IOM. Goed te zien is hier de diep stekende kiel met daaronder de loden bulb.

Deze weegt hooguit 2½ kg.

^  De bulb is optimaal gestroomlijnd om zo weinig mogelijk weerstand in het water te hebben. Doordat de kielvin zo diep steekt met daaronder deze loden bulb als contragewicht, is de boot in staat om harde wind te weerstaan, zonder dat hij kapseist.

Hoewel hij bij krachtige wind wel eens 'op één oor' kan gaan liggen, richt hij zichzelf altijd weer op. Het is namelijk zo dat, wanneer de winddruk hoog wordt en de boot platter gaat liggen, de wind daardoor weer meer over het zeil heen blaast, richting top. Daardoor vermindert de druk op de zeilen weer en zo krijg je een zeker evenwicht tussen winddruk en helling van de boot. Valt de wind op een gegeven moment weg, dan zorgt dit contragewicht er voor, dat hij zich vanzelf weer opricht.

^ Dit zijn natuurlijk profes-sioneel gebouwde boten. Die zien er zéér gelikt uit, geheel in kunststof (ABS).

Dit Skandinavisch ontwerp, de Azetone Mk II, is in Nederland gebouwd in licentie.

Prijs met één stel zeilen:

€ 2075,00.

De NED 141

^ De NED 141 in volle aktie tijdens het ronden van een boei. Het kan er fel aan toe gaan in een wedstrijd!  Filmpje!

^ De SmartWinch 280D.

Een hele mooie (en dure!) zeilwinch van RMG. Links zit de dubbele trommel, waar de schoten op- en afdraaien om de zeilen in te halen of te vieren. Rechtsonder zit de electromotor en dat rode ding daarboven is een potmeter, die het aantal omwentelingen regelt van de trommel.

^ Hierboven een voorbeeld van een negatieve spiegel.