^
De zeilwinch is een servomotor met bovenop een dubbele trommel gemonteerd, die dient voor de bediening van beide zeilen, het grootzeil en de fok. Draait de trommel de ene richting op, dan worden de schoten gevierd en kunnen de zeilen naar buiten draaien. Draait de trommel de andere kant op, dan worden de schoten en dus ook de zeilen ingetrokken. De schoten worden niet rechtstreeks om de trommel gewikkeld, maar kunnen op verschillende manieren bediend worden. Hieronder kun je één van de mogelijkheden zien.
^
Op deze schematische tekening is alles onderdeks, alleen beide schoten, naar de giek (main boom) en de fok (jib boom) komen door een opening boven dek. Beide schoten zijn onderdeks vastgezet op één of twee verschillende punten van een z.g. doorlopende lus, die vanaf de winch over twee katrollen rondloopt. Door het draaien van de winch gaat de kabel lopen en wordt het aanhechtingspunt van beide schoten verplaatst naar voor of naar achter in de lengterichting van de boot. Dit zorgt er voor dat de schoten aangetrokken of gevierd worden. Hier zijn de schoten dus niet rechtstreeks op de trommel gewikkeld. Dit is maar één van meerdere manieren. Rechts van de zeilwinch (schuin erboven), zie je hier de roerservo zitten met één horizontale hevel en daaraan een stang, die naar een identieke hevel op het roer gaat. Zo worden alle servobewegingen rechtstreeks overgebracht naar het roer.
^
In dit schema is het anders gemaakt: de zeilwinch zit onderdeks, maar de lijnen van de doorlopende lus gaan door twee dekdoorvoeren (hier blauw aangegeven) en verder loopt alles bovendeks. Dus beide schoten zitten boven het dek vastgemaakt en daardoor is alles natuurlijk veel beter te benaderen en storingen bijvoorbeeld gemakkelijker op te lossen. Hoewel er veel zeilers zijn die dit niet mooi vinden. Er mag beslist niets te zien zijn. En dat is ook wel het mooiste, maar niet altijd het handigste. Het is een keuze, die je zelf moet maken.